قراءات E المحاظرو الاولى
الفصل الأول: Chapter one
Background of modern management 1-معلومات أساسية للإدارة الحديثة:
الإدارة هي دعوى للحصول على الناس معا لتحقيق هدف معين أو أهداف المنظمة.
Management is an action of getting people together to accomplish a particular goal or objective of the organization.
ولتشغيل المؤسسة بطريقة سلسة وولتحقيق الأهداف المرجوة، والإدارة السليمة في هذه البلدان يتسم ضرورية للغاية.
And for running the organization in a smooth was and to achieve the desired targets, a proper management in this respective is very necessary
.
هناك خمس وظائف رئيسية للإدارة. فقد كان هو نفسه في الطريقة التقليدية في الإدارة والإدارة الحديثة.
There are five major functions of the management; it has been the same in traditional way of management and the modern management
.
هذه خمس وظائف في التي كانت تسير على من الأوقات التقليدية في الإدارة إلى الإدارة الحديثة الحالية هي على النحو التالي؛
التخطيط، التنظيم، التوظيف، مما يؤدي \ توجيه والسيطرة
Those five functions in which have been going on from the traditional times of management to the present modern management are as follow;
Planning, organizing, Staffing, leading\directing and controlling (POSLC).
الطبيعة أ- وأهمية الإدارة. a- Nature and importance of management
1
إدارة غير الموجهة نحو هدف معين: الإدارة ليست غاية في حد ذاته. بل هو وسيلة لتحقيق أهداف معينة. إدارة ليس لها مبرر وجودها من دون أهداف. ويطلق على أهداف إدارة الأهداف جماعة أو الأهداف التنظيمية.
Management is goal-oriented: Management is not an end in itself. It is a means to achieve certain goals. Management has no justification to exist without goals. Management goals are called group goals or organizational goals.
الهدف الأساسي. الإدارة هو ضمان الكفاءة والاقتصاد في استخدام الموارد البشرية والمادية والمالية.
The basic goal. of management is to ensure efficiency and economy in the utilization of human, physical and financial resources.
2
إن الإدارة العالمية: إدارة عنصرا أساسيا من كل نشاط المنظمة بغض النظر عن حجم أو نوع النشاط.
Management is universal: Management is an essential element of every organized activity irrespective of the size or type of activity.
المبادئ الأساسية للإدارة هي المعمول بها في جميع مجالات جهد منظم. المديرين على جميع المستويات أداء نفس الوظائف الأساسية.
The fundamental principles of management are applicable in all areas of organized effort. Managers at all levels perform the same basic functions.
3
إدارة هي القوة التكاملية: جوهر الإدارة يكمن في تنسيق الجهود الفردية في لالفريق.
Management is an Integrative Force: The essence of management lies in the coordination of individual efforts in to a team.
يصالح إدارة الأهداف الفردية مع الأهداف التنظيمية. أنه يدمج الموارد البشرية وغيرها.
Management reconciles the individual goals with organizational goals. It integrates human and other resources.
4
إدارة عملية اجتماعية: ويتم إدارة من قبل الناس، من خلال الناس والناس. هو عملية اجتماعية لأنها تشعر بالقلق مع العلاقات الشخصية. العنصر البشري هو أهم عنصر في الإدارة. بالنسبة الى
أبلي، "هو للعضو إدارة تطوير الناس لا اتجاه الأمور.
Management is a Social Process: Management is done by people, through people and for people. it is a social process because it is concerned with interpersonal relations. Human factor is the most important element in management. According to
Appley, "Management isthe development of people not the direction of things.
الكلمات المطلوب حفظها
إدارة management
للتحقق accomplish
معين particular
اهداف objective
منظمة organization
تحقق achieve
مطلوب desired
رئيسي major
وظائف functions
تقليدي traditional
الحالي present
تخطيط Planning
تنظيم organizing
تنظيم Staffing
قيادة leading
توجيه directing
السيطرة controlling
طبيعة Nature
اهمية importance
وسيلة means
مبرر justification
يوجد exist
اساس basic
ضمان ensure
كفاءة efficiency
استخدام utilization
موارد resources.
تكاملية Integrative
جوهره essence
تقع فيlies in
تنسيقcoordination
فردية individual
فريقteam
يصالحreconciles
التنظيميةorganizational
يدمجintegrates
اجتماعيSocial
تهتم concerned
عاملfactor
عنصرelement
وفقا According
تطوير او تنمية development
اتجاه الأمور direction of things
تعليقات
إرسال تعليق