امتحان قراءات E
عرف الادارة Management
الإدارة هي دعوى للحصول على الافراد لتحقيق هدف معين أو أهداف المنظمة
Management is an action of getting people together to accomplish a particular goal or objective of the organization
Organizing :المنظمة
المنظمة: وظيفة التنظيم القيادة تسيطر على الهيكل العام للشركة
the organizing function of leadership controls the overall structure of the company
Planning :التخطيط
وظيفة التخطيط للرقابة الإدارية عن التخطيط الذي يسمح للمنظمة لبسلاسة.
the planning function of management controls all the planning that allows the organization to run smoothly.
staffing :التوظيف
وظيفة الموظفين من إدارة يسيطر على كل التوظيف والاحتياجات الشخصية للمنظمة
The staffing function of management controls all recruitment and personal needs of the organization.
الجواهر من إدارة تكمن في The essences of management lies in the
تنسيق الجهود الفردية في لفريق Coordination of individual efforst in to team
Five functions of modern management خمس وظائف للادارة الحديثة
- التخطيط Planning
- التنظيم organizing
- التوظيف Staffing
- القيادة leading
- التوجية والسيطرة directing and controlling
الإدارة الفعالة والقيادة تنطوي على إيجاد الحلول للمشكلة
Effective management and leadership involve creative problem solving
تحفيز الموظفين والتأكد من تنظيم إنجاز موضوعية وأهداف
Motivating employees and making sure the organization accomplish objective and goals
الكلمة | معناها | الكلمة | معناها | الكلمة | معناها |
Management | إدارة | Accounting | محاسبة | marketing | تسويق |
accomplish | إنجاز | objective | هدف | essence | جوهره |
particular | معين | achieve | يحقق | lies in | تقع في |
desired | مرغوب | major | رئيسي | coordination | تنسيق |
functions | وظائف | traditional | تقليدي | individual | فرد( فردية ) |
Staffing | موظفين ( توظيف) | leading | قيادة | tame | فريق |
Directing | توجية | controlling | سيطرة ( تحكم ) | reconciles | يصالح |
Nature | طبيعة | importance | لهمية | integrates | يدمج |
means | وسيلة | justification | مبرر | social | اجتماعي |
exist | يوجد | ensure | ضمان | concerned | تهتم |
bacic | اساسي | efficiency | كفائة | factor | عامل |
utilization | استخدام | resources | موارد | element | عنصر |
organization | منظمة | organizational | التنظيمية | organizing | تنظيم |
According | وفقا الى | development | تطوير | direction of things | اتجاه الامور |
motivating | تحفييز | separate | يفصل | overall | شامل |
unsuccessful | غير ناجح | defining | تعريف | Integrative | تكميلية |
finance | تحومل | planning | تخطيط | allows | يسمح |
الكتابه الموجودة بالاسفل المادة الي اخذناها لكن مترجمة للي يحب يطلع عليها يعني موتحفظها بس شوف اذا كدرت او كدرتي تطلع/ين منها سؤال
Background of modern management 1-معلومات أساسية للإدارة الحديثة:
الإدارة هي دعوى للحصول على الناس معا لتحقيق هدف معين أو أهداف المنظمة.
Management is an action of getting people together to accomplish a particular goal or objective of the organization.
ولتشغيل المؤسسة بطريقة سلسة وولتحقيق الأهداف المرجوة، والإدارة السليمة في هذه البلدان يتسم ضرورية للغاية.
And for running the organization in a smooth was and to achieve the desired targets, a proper management in this respective is very necessary
.
هناك خمس وظائف رئيسية للإدارة. فقد كان هو نفسه في الطريقة التقليدية في الإدارة والإدارة الحديثة.
There are five major functions of the management; it has been the same in traditional way of management and the modern management
.
هذه خمس وظائف في التي كانت تسير على من الأوقات التقليدية في الإدارة إلى الإدارة الحديثة الحالية هي على النحو التالي؛
التخطيط، التنظيم، التوظيف، مما يؤدي \ توجيه والسيطرة
Those five functions in which have been going on from the traditional times of management to the present modern management are as follow;
Planning, organizing, Staffing, leading\directing and controlling (POSLC).
الطبيعة أ- وأهمية الإدارة. a- Nature and importance of management
1
إدارة غير الموجهة نحو هدف معين: الإدارة ليست غاية في حد ذاته. بل هو وسيلة لتحقيق أهداف معينة. إدارة ليس لها مبرر وجودها من دون أهداف. ويطلق على أهداف إدارة الأهداف جماعة أو الأهداف التنظيمية.
Management is goal-oriented: Management is not an end in itself. It is a means to achieve certain goals. Management has no justification to exist without goals. Management goals are called group goals or organizational goals.
الهدف الأساسي. الإدارة هو ضمان الكفاءة والاقتصاد في استخدام الموارد البشرية والمادية والمالية.
The basic goal. of management is to ensure efficiency and economy in the utilization of human, physical and financial resources.
2
إن الإدارة العالمية: إدارة عنصرا أساسيا من كل نشاط المنظمة بغض النظر عن حجم أو نوع النشاط.
Management is universal: Management is an essential element of every organized activity irrespective of the size or type of activity.
المبادئ الأساسية للإدارة هي المعمول بها في جميع مجالات جهد منظم. المديرين على جميع المستويات أداء نفس الوظائف الأساسية.
The fundamental principles of management are applicable in all areas of organized effort. Managers at all levels perform the same basic functions.
3
إدارة هي القوة التكاملية: جوهر الإدارة يكمن في تنسيق الجهود الفردية في لالفريق.
Management is an Integrative Force: The essence of management lies in the coordination of individual efforts in to a team.
يصالح إدارة الأهداف الفردية مع الأهداف التنظيمية. أنه يدمج الموارد البشرية وغيرها.
Management reconciles the individual goals with organizational goals. It integrates human and other resources.
4
إدارة عملية اجتماعية: ويتم إدارة من قبل الناس، من خلال الناس والناس. هو عملية اجتماعية لأنها تشعر بالقلق مع العلاقات الشخصية. العنصر البشري هو أهم عنصر في الإدارة. بالنسبة الى
أبلي، "هو للعضو إدارة تطوير الناس لا اتجاه الأمور.
Management is a Social Process: Management is done by people, through people and for people. it is a social process because it is concerned with interpersonal relations. Human factor is the most important element in management. According to
Appley, "Management isthe development of people not the direction of things.
تعليقات
إرسال تعليق